Music Creation                                       

         ליצור מוסיקה ממוחשבת                                                                     

עברית  |  English  |  חינוך מוזיקלי בישראל  |  
דף הבית >> דף הבית >> עקרונות חינוכיים
עקרונות חינוכיים          
 

יצירתיות מוסיקלית ממוחשבת – עקרונות חינוכיים  

       קיימות מספר הנחות יסוד בתחום לימודי מוסיקה באמצעות מחשב:

  1.  הלומד היחיד הוא סביבת הפעילות העיקרית.
  2. יש חשיבות גדולה לטעמו, אישיותו, ואופן קבלת ההחלטות של הלומד.
  3. הידע והחוויה המוסיקליים נבנים על ידי פעילותו של הלומד תוך נגיעה ישירה עם חומרי הלימוד.
  4. פעילות יצירתית מוסיקלית באמצעות המחשב יכולה להביא את הלומד לחקר ולימוד של עולם המוסיקה באופן שאינו קיים באופני לימוד אחרים.
  5. פעולה עצמאית של התלמיד תגביר את המוטיבציה שלו ללמידה.
  6. העולם הוירטואלי יכול להציע תחומים ופעילויות שאינם קיימים באופני הוראה מסורתיים: האזנה למוסיקה וביצוע פעולות נלוות באופן עצמאי, יצירה עצמית מוסיקלית, לימוד עצמי, וכד'. התלמיד המנגן ימצא בכיתת המוסיקה הממוחשבת אפשרויות רבות ללימוד תיאורטי, האזנה ותירגול.
  7. התלמיד יכול לראות את לימודי המוסיקה השונים כאמצעי להתפתחותו ולשכלול יצירתו האישית, ובכך הם יהיו ללצורך פנימי שלו.
  8. שימוש בעמדות מחשב אישיות בכיתת המוסיקה יוכל לשפר באופן משמעותי את האיזון בין בין פעילות קבוצתית, לבין עבודה יחידנית הנותנת לתלמיד הבודד שקט וזמן הנחוצים לתהליכי הלימוד והיצירה האישיים. סביבה מוסיקלית ממוחשבת מאפשרת גם לתלמיד ללא רקע משמעותי בלימודי מוסיקה או נגינה להתנסות בלימוד יסודות המוסיקה ובהלחנה, וזאת באופן חופשי מלחצי הקבוצה והכיתה.
  9. הלחנה ממוחשבת מאפשרת ללומד למלא את שלושת התפקידים: מלחין- מבצע- מאזין, ובכך להתחבר לעולם המוסיקה בדרך היוצרת קשר בלתי אמצעי עם מרכיביו השונים.
  10.  לכל תלמיד יש ידע מוסיקלי רחב המבוסס על האזנה יומיומית למוסיקה הנשמעת בבית, ברדיו, בטלוויזיה, בכיתה, וכמעט בכל מקום. זהו ידע שקשה למצוא לו ביטוי ללא לימוד מעמיק של יסודות עולם המוסיקה (ידע סמוי), אך אם ינתנו לתלמיד אמצעים לביטוי מוסיקלי אינטואיטיבי, הרי שהוא יוכל להתבטא באופן מוסיקלי גם ללא שלבי הלימוד ארוכים. באמצעות המחשב יכול התלמיד למצוא דרכים להביע את כשרונו המוסיקלי על ידי קבלת החלטות קומפוזיטוריות בכל אותם מרכיבים המשמשים את המלחין בכתיבת מוסיקה: מקצב, מלודיה, תזמור, סגנון ועוד ועוד.
  11.  התלמידים אינם תמיד מנוסים בסוג למידה הדורשת מהלומד להיות פעיל ויוצר, ובכך למידה זו עלולה ליצור פחד ורתיעה. בכדי להתמודד עם בעיה זו, על תכנון הלימודים בתחום היצירתיות, הנשען על עקרונות הבנייתיים- קונסטרוקטיביסטיים, ועל הפרקטיקה הנובעת מהם, להיום פתוחים, גמישים, פלורליסטים, ומעוררים את הכוחות היצירתיים.

 

 

לייבסיטי - בניית אתרים